Handlingsnotat Ubberud Skole skoleudviklingssamtale 2025
Vi har i det forløbne skoleår arbejdet med forskellige indsatsområder med en overordnet overskrift; Trivsel og et godt læringsmiljø for alle elever. Vi har haft et særligt blik for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer og bruger arbejdet med mikrohandlinger som et naturligt redskab i hverdagen.
Vi har også haft et stort fokus på, hvordan vi udvikler skolens brug af data i det daglige arbejde med elevernes læring og trivsel. Det er et udviklingsarbejde som fortsætter ind i det kommende skoleår 2025-26.
Hen over året har fokus for skolens udvikling flyttet sig. Kommunalt og nationalt er der overskrifter som sætter fokus på, hvordan vi skaber deltagelsesmuligheder for flere børn i skolens hverdag. Det er en naturlig forlængelse af det vi har arbejdet med i indeværende skoleår.
Derfor har indsatsområderne i skoleplanen for skoleåret 25-26 en overordnet overskrift; Deltagelsesmuligheder for flere børn. Vi arbejder med trivsel og et godt læringsmiljø for alle elever. Det er derfor også noget vi arbejder med på mange forskellige måder i hverdagen. Det er vigtigt for os, at de indsatsområder vi arbejder med, alle peger ind i vores hverdag og vores kerneopgave.
I de nationale test ligger vi omkring landsgennemsnittet i næsten alle klasser. Det gælder både dansk og matematik. Enkelte klasser kan ligge anderledes og så arbejdes der med særligt tilrettelagte forløb i tæt samarbejde med skolens vejledere.
Vores vejledere har en særlig viden på hver deres faglige felt. Den viden vil vi gerne have tættere på eleverne og bredt ud til flere af vores medarbejdere.
Derfor vil der på alle årgange være fælles forberedelse mellem en vejleder og teamets dansklærere eller matematiklærer. Forberedelsen er knyttet til en undervisningslektion, hvor vejlederne deltager i undervisningen.
Meningen er, at det der arbejdes med mellem lærere og vejledere skal kunne ses i denne lektion, men også i andre af fagets lektioner på årgangen.
Derudover får vi flere voksne ud i undervisningen og dermed flere til at støtte elevernes læring og deltagelsesmuligheder. Det skaber også øget mulighed for et fokus på de 10% svageste elever.
Odense Kommune har i flere år arbejdet på at styrke læseindsatsen. Det har betydet, at vi har arbejdet på et fælles årshjul og nogle fælles metoder og områder, vi arbejder med, når vi arbejder med læseindlæring i børnemiljøet. Dette skal implementeres i dette skoleår
Klassens tid har fået et nyt fokus med den nye folkeskoleaftale. Vi har prioriteret at klassens tid ligger parallellagt på alle årgange og med deltagelse af hele teamet, hvis muligt. Vi skal arbejde med mål og indhold for Klassens tid, så vi sikrer at timerne er med til at styrke fællesskabet, trivslen og elevernes demokratiske dannelse.
To af vores inklusionsvejledere bruger al deres tid på inklusion. Vi arbejder ud fra to forskellige modeller i ungemiljøet og børnemiljøet.
I ungemiljøet mistrives flere unge generelt. Vi prioriterer tid til at vores faste inklusionsvejleder i ungemiljøet arbejder målrettet med de elever vi har, som er i mistrivsel. Dette gøres i tæt samarbejde med teamet.
I børnemiljøet tilknyttes vores inklusionsvejleder et eller to teams nogle måneder ad gangen, hvor fokus er læringsmiljøer med deltagelsesmuligheder for flere elever i et stærkt fællesskab.
I alle facetter af vores daglige arbejde er brug af data på årgangs-, afdelings- og skoleniveau nødvendigt, for at sikre, at indsatserne bevæger sig i den ønskede retning. Data skal bruges til at justere og rette til, beslutte nye handlinger i arbejdet med de forskellige indsatser.